KwikFit Bandenmonitor najaar 2017: Opmars vierseizoenenband zet onverminderd door

Continental opnieuw grootste wegdekaandeel

De vierseizoenenband blijft aan populariteit winnen, inmiddels rijdt 7,2% van de Nederlanders het hele jaar door op deze band. Zo blijkt uit onderzoek onder ruim 2.200 auto’s dat JES Marketing Onderzoek in augustus 2017 uitvoerde in opdracht van KwikFit. De overall winnaar met het grootste wegdekaandeel is voor het derde jaar op rij Continental, al is het aandeel in het afgelopen jaar wel iets  gedaald. Michelin heeft het op één na grootste wegdekaandeel en de nieuwe nummer 3 is Vredestein.

258761 kwik17023 kf bandenmerken top10 2017 5af5d1 large 1505908593

Continental opnieuw nummer 1

Continental verliest in vergelijking met vorig jaar 1,7% aandeel, maar blijft de onbetwiste nummer 1 met een wegdekaandeel van 20,9%. Ook nummer 2 Michelin verliest iets, maar blijft met 19,8% de nieuwe nummer 3 Vredestein ruim voor. Het Nederlandse Vredestein heeft een overall wegdekaandeel van 7,8%. Arjan van der Meer, marketing directeur van KwikFit licht toe: “Vredestein is met afstand de grootste speler op het gebied van vierseizoenen- en winterbanden en dankt zijn top 3 positie aan de positieve testresultaten van de Quatrac en de goede reputatie in ons land, het is toch een beetje ‘ons’ merk.” Goodyear staat op plek 4 met een redelijk stabiel aandeel van 6,1%. Bridgestone blijft aandeel verliezen en staat nu op plek 5 met 4,7%, op de voet gevolgd door Hankook met een aandeel van 4,6%. “Het Zuid-Koreaanse merk plukt duidelijk de vruchten van de forse marketinginvesteringen,” legt Van der Meer uit.

258762 kwik17023 kf verdeling type banden 2017 b427e6 large 1505908593

Sprong vierseizoenenband

Het succesverhaal van de vierseizoenenband duurt voort. Het wegdekaandeel van deze combinatie van een zomer- en winterband stijgt voor het vijfde achtereenvolgende jaar en komt uit op 7,2%. Het wegdekaandeel van de zomerband is gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar naar 87,8%, terwijl het aandeel winterbanden stabiel is gebleven. Al jaren komt in de KwikFit Bandenmonitor naar voren dat ongeveer 5% van de auto’s in de zomer doorrijdt op winterbanden. “Deze groep automobilisten vergeet te wisselen,” aldus Van der Meer. “Verstandig is dat niet, want de winterband heeft in de zomer een langere remweg en meer slijtage dan een zomerband.”

Over de KwikFit Bandenmonitor najaar 2017

KwikFit vindt het als grootste onafhankelijke bandenverkoper belangrijk om het wegdekaandeel per type band en merk in kaart te brengen. Daarom laat KwikFit hier ieder half jaar onafhankelijk onderzoek naar uitvoeren. Het onderzoek voor de 12e KwikFit Bandenmonitor is uitgevoerd in augustus 2017 onder ruim 2.200 particuliere en zakelijk gereden auto’s. Om een representatief beeld van het wagenpark in Nederland te krijgen, werd het onderzoek bij diverse winkel- en zakencentra in Nederland gehouden. Dit is het twaalfde onderzoek van de KwikFit Bandenmonitor en de zesde najaarsmeting. De voorjaarsmeting van het onderzoek wordt uitgevoerd in februari, ruim voor de zomerbandenwissel.

Download PDF
Download PDF
Over Kwik Fit

Ruim 30 jaar na de vestiging van KwikFit in Nederland is het bedrijf uitgegroeid tot de grootste onafhankelijke autoserviceketen van Europa met 1.200 servicepunten en 9.000 medewerkers. De vakkundige medewerkers van KwikFit helpen graag elke klant weer snel en veilig op weg; of het nu gaat om het wisselen van autobanden, APK, groot en klein onderhoud, airco of ruitreparatie en -vervanging. Alle activiteiten in Nederland worden aangestuurd vanuit het hoofdkantoor in Harderwijk. Nederland telt momenteel 176 KwikFit vestigingen en dit aantal neemt nog steeds toe. In het Verenigd Koninkrijk wordt eveneens gewerkt onder de naam KwikFit. KwikFit maakt onderdeel uit van het Japanse ITOCHU Corporation. Kijk voor meer informatie op www.kwik-fit.nl